تاج اف سی

ماجرای برنج‌های سرطان‌زا :: نستوه

نستوه

خستگی ناپذیر

نستوه

خستگی ناپذیر

نستوه

سلام
عنوان وبلاگ ما (نستوه) به معنای خستگی ناپذیره و این به این معناست که ما خسته نمیشیم و ادامه میدیم و در رابطه با هر چیز مفید ممکن پست میذاریم انقدر که شما خسته بشین که چرا ما خسته نمیشیم.

آخرین نظرات
نویسندگان

ماجرای برنج‌های سرطان‌زا

چهارشنبه, ۲ تیر ۱۳۹۵، ۰۵:۱۷ ب.ظ

 آفتاب: شمارش معکوس برای اعلام عمومی گزارش آزمایشهای جدید بر روی برنجهای وارداتی آغاز شد.

همه چیز درباره برنجهای وارداتی از حدود یک ماه قبل آغاز شد به نحوی که یک مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه میزان پروتئین و خوراک برنج محلی به مراتب بهتر از برنجهای خارجی است، اظهار داشت: «برنج خارجی در حال عرضه در بازار سرطان زاست». 

به گفته وی، میزان آرسینیک و سم کشنده در برنج خارجی به حدی بالاست که امکان شیوع به بیماری سرطان را در بین مصرف کنندگان افزایش خواهد داد.

به دنبال انتشار این خبر، سازمانها و دستگاههای مختلف به تائید و تکذیب این خبر پرداختند اما یکی از زیرمجموعه های سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در ادامه به اعزام کارشناسان خود به سطح بازار اقدام به نمونه برداری از برنجهای ایرانی و خارجی کردند.

مسئولان این سازمان سپس به اعلام نتایج نمونه برداری خود پرداختند. براساس گزارش اولیه موسسه استاندارد، برنجهای ایرانی در این آزمایش سربلند بیرون آمدند اما 13 نوع برنج وارداتی در این آزمایش مردود شدند.


یک مقام مسئول در سازمان استاندارد 25 شهریورماه گذشته به خبرنگار مهر گفت: «این 13 نوع برنج وارداتی استاندارد نیستند و فلزات سنگین آنها نظیر سرب،‌ جیوه و کادمیم بالاتر از حد مجاز بوده است».

براساس اعلام این سازمان، کلیه برنجهای وارداتی با نامهای آریا، خاطره، ۱۸۱، مینویک، پاندا، محسن، مه کلاسیک، آفرین، مژده، کریستال، جادوگر، کمال ملکی و طوبا طلایی با استانداردهای بین المللی و داخلی مغایرت دارند و شهروندان باید از مصرف آنها خودداری کنند.

اعلام این خبر به سرعت به خبر اول رسانه ها تبدیل شد و استانداری تهران هم برای این موضوع جلساتی ویژه تشکیل داد.

مقامات دولتی هم که از اعلام خبر غیر استاندارد بودن 13 نوع برنج وارداتی توسط سازمان استاندارد شوکه شده بودند، به جای تدبیر به بیان آنچه که جنجال رسانه ای عنوان شد، پرداختند.

نحوه برخورد برخی مسئولان دولتی با سوژه داغ برنجهای وارداتی مسئله دار که از لحاظ رسانه ای دارای ارزش دربرگیری 70 میلیون ایرانی بوده و هست، قدری قابل تامل دارد!

موضعگیری وزارت بهداشت هم جالب و خواندی بود. مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت به خبرنگاران گفت: «گزارش آزمایش بر روی ‌برنجهای "سالهای قبل" که توسط معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت انجام شده است، نشان می دهد که آلودگی در این برنجها از حیث آرسنیک ، جیوه و فلزات سنگین وجود ندارد.

این در حالی است که گزارش سازمان استاندارد که اخیرا تهیه شده است، چیزی دیگری را اثبات می کند.

به دنبال موضعگیری وزیر بهداشت، رسانه جزئیات کامل گزارش سازمان استاندارد را منتشر کردند.

برهمین اساس، بالاخره استاندار تهران از اختلاف نظر وزارت بهداشت و درمان و اداره کل استاندارد درخصوص روشهای ارزیابی و استاندارد اقلام خوراکی و فرآورده های گوشتی و برنج خبر داد.

در ادامه دامنه برخوردها به سازمان استاندارد رسید به نحوی که این سازمان در اطلاعیه بعدی خود با عقب نشینی از گزارشهای کارشناسان این سازمان اعلام کرد: «انواع برنج وارداتی از لحاظ استاندارد اجباری تحت کنترل و نظارت بوده و جای نگرانی برای مصرف کنندگان نیست».

این در حالی است که چند روز بعد رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی پنجاب هند با اشاره به وجود مراکز اصلی آرسنیک در مناطق بسیاری از این استان، خبر آلودگی برنج وارداتی ایران را به این سم تایید کرد.

در این میان ورود فوری و به موقع مجلس شورای اسلامی با محوریت کمیسیون کشاورزی و بهداشت جای تقدیر و تشکر دارد. در جلسه اخیر کمیسیون کشاورزی مجلس مقرر شده است دستگاههای اجرایی ذیربط در روزهای آینده آزمایشهای مجددی بر روی این برنجها انجام دهند و سپس نتیجه از طریق صحن علنی مجلس اعلام عمومی شود.

سپس مهدی غضنفری وزیر بازرگانی که نشان می داد از گزارشهای اولیه سازمان استندارد بسیار گله مند است، گفت: « از نظر ما، وزارت بهداشت تنها مرجعی است که می تواند در خصوص سلامت برنجها اظهار نظر کند، ضمن اینکه این اظهار نظر، یک کار تخصصی است و براساس یک نمونه و دو نمونه نمی توان اظهار نظر کرد».

بدین ترتیب باید به انتظار روزهای آینده نشست و دید سرانجام نتیجه گزارش آزمایشهای جدید بر روی برنجهای وارداتی بر غیراستاندارد بودن انها تاکید دارد یا چیزی دیگری را به اثبات خواهد رساند. برهمین اساس، امیدواریم جزئیات این گزارش بدون اعمال نظر خاصی اعلام عمومی شود.

گفتنی است، در 17 ماهه اخیر ایران از 20 کشور دنیا برنج وارد کرد که امارات، پاکستان و هند به ترتیب در سکوی اول تا سوم از این نظر قرار گرفتند. از ابتدای سال 87 تا پایان مردادماه امسال، بیش از 2 میلیون و 43 هزار تن برنج به ارزش بیش از 1.3 میلیارد دلار از 20 کشور جهان وارد کشور شده است.

۹۵/۰۴/۰۲
محمّد امین سرلکی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی